Uitgeslapen wakker worden. 5 tips.

Uitgeslapen wakker worden. 5 tips.

Eén derde van ons leven brengen we slapend door. Dat is nogal wat. Dan wil je toch de andere tweederde van de tijd graag uitgeslapen rondlopen. Ga daarom niet over één nachtje ijs bij het uitzoeken hoe je beter uitgeslapen wakker wordt. Voor een goede nachtrust is meer nodig dan een mooie slaapkamer alleen. Daarom vijf tips voor een uitgeslapen leven.

  1. Zorg voor jezelf

Veel te laat naar bed gaan, uitgaan en ongezonde gewoontes zoals roken of (overmatig) drinken zijn zaken die enorm veel vragen van je lijf. Je zou zeggen dat je er moe van wordt, maar toch slaap je er niet beter door. Zelfs een perfect ingerichte slaapkamer zal je niet helpen als je niet bewust met je slaap omgaat. Het maakt uit hoe je in slaap valt, waar je moe van bent geworden en hoe je lichaam eraan toe is. Wat doe je liever? Slapen op de bank bij een televisie na een stuk of wat wijntjes (of biertjes) of na een actieve dag slapen in een schoon bed na een fijne warme douche? Dus, wil je echt goed slapen? Begin bij jezelf en bedenk eens goed welke gewoontes je zou kunnen veranderen om tot een betere nacht rust te komen.

  1. Je slaapkamer Feng Shui

Een Feng Shui slaapkamer gaat je zeker helpen bij je intentie om beter te slapen. Klik hier voor een blog met praktische tips. Deze Feng Shui tips zijn heel algemeen en voor jou persoonlijk zijn er nog veel meer inrichtingsadviezen geven. Feng Shui is maatwerk, want ieder mens en elk huis is nou eenmaal anders. Waar de één zich beter voelt bij witte muren, wil de ander liever een rustig bloemmotiefje verwerken in het behang. Houd slaapkamerkleuren hoe dan ook rustig en licht en zorg voor een positieve sfeer.

  1. Licht uit, kaars aan

Tijdens een survivalweekend sliepen we in een donker bos, ver van de bewoonde wereld. Toen het donker was, wilden we ons tentje in kruipen om lekker te gaan slapen. We waren verbaasd dat het nog maar acht uur was! We bleven nog even op en even later bij het kampvuur werd de slaap definitief in ons aangewakkerd. Zo’n ervaring herinnert ons aan het natuurlijke instinct. Het licht van beeldschermen en kunstverlichting (met name licht dat niet ontstaat door verbranding (gloeilamp) zoals led verlichting) houden je van je slaap af. Het is daarom erg prettig om ruim voor het slapengaan je beeldschermen uit te doen, het licht te dimmen en eventueel zelfs een kaarsje aan te steken. Om jezelf hieraan te herinneren zou je een vast tijdstip met jezelf kunnen afspreken waarop je dit doet. Daarna is het veel vanzelfsprekender om moe te worden en zul je eerder geneigd zijn om naar bed te gaan dan wanneer bijvoorbeeld de tv nog aan is.

  1. De energie van je huis

Stel, je hebt een perfecte slaapkamer, maar hoe zit het met de rest van je huis? Wat is de kwaliteit van de energie in het huis waar je slaapkamer onderdeel van is? Dit is echt het terrein waar Feng Shui deskundigen je bij kunnen helpen, maar zelf kan je ook best wat doen. Stel jezelf eens vragen zoals: Hoe graag ben ik thuis? Hoe graag ontvang ik gasten? Hoe voel ik me thuis? Hoeveel levenslust krijg ik hier? Enzovoort. Mochten de antwoorden op dergelijke vragen wat teleurstellend zijn, dan kan je bijvoorbeeld eens kijken naar de staat van het onderhoud, het huishouden of de inrichting. Sommige zaken die van invloed zijn op de sfeer van je huis, verander je minder gemakkelijk zoals de ligging van het huis. Druk verkeer, hoge gebouwen of geluidsoverlast hebben ook invloed de energie in je huis en op jouw slaap.

  1. Zoek je eigen ritme

Mensen zijn verschillend en zo ook hun slaapgewoontes. Er bestaan echte ochtendmensen die het heerlijk vinden om voor dag en dauw op te staan en er bestaan pure nachtbrakers die het liefst tot diep in de nacht doorwerken. Onderzoek eens wat bij jou hoort. Wat was je slaapritme op je laatste vakantie bijvoorbeeld? Het schijnt dat je dan snel terugvalt op je natuurlijke patroon. Gebruik die informatie om altijd tot een betere nachtrust te komen. Vooral voor degenen die graag laat naar bed gaan en laat opstaan, is dit een lastig punt. De maatschappelijke plicht roept vaak al vroeg op de ochtend. Probeer toch eens te onderzoeken in hoeverre er een mouw is te passen aan jouw ritme. Maak bijvoorbeeld afspraken over wie er uit gaat voor de kinderen of misschien kan je op je werk wat langer doorwerken ‘s avonds? Zo kan je jouw beste uren pakken om te slapen.

Een goede nachtrust en een uitgeslapen wakker worden is dus afhankelijk van veel factoren. Dus, wil je echt goed slapen? Ga er dan eens voor zitten en bekijk op welke punten jij winst kan behalen. En voor vanavond; welterusten!

(Visited 90 times, 1 visits today)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang leuke tips, nuttig advies en andere Feng Shui nieuwtjes in je mailbox. Deze nieuwsbrief wordt maximaal 8 keer per jaar verstuurd. 

Dank je wel! Je hebt je geabonneerd op de nieuwsbrief.

Pin It on Pinterest